Vedtægter for Taastrup Gymnastik Forening
Pr. Juni 2021
Vedtægter.
§ 1 Navn og hjemsted.
Foreningens navn er Taastrup Gymnastik Forening, og dens hjemsted er Høje Taastrup Kommune.
§ 2 Formål.
Foreningens formål er, at udbrede kendskabet og interessen for gymnastik i almindelighed, og styrke mulighederne hos gymnasterne for at udvikle talenter og deltage i konkurrencer og kammeratligt samvær.
Som et specielt kendetegn ønskes at stimulere til et højt aktivitetsniveau mht. arrangementer, stævner, konkurrencer og opvisninger.
Formålet med foreningen bliver derved, at give børn, unge og voksne mulighed for, at deltage i så mange af disse aktiviteter som muligt.
Foreningens værdier er:
- Udvikling
- Samarbejde
- Konkurrence
- Engagement
- Gymnastik for alle
§ 3 Medlemsskab af organisation.
Foreningen tilmeldes forbund, som er relevante for forenings aktiviteter
§ 4 Medlemmer.
- Som medlemmer af foreningen kan sæsonvis optages alle, der kan tilslutte sig foreningens formål, og som har indbetalt kontingent.
- Der skelnes mellem 3 typer medlemsskab således:
- Aktive medlemmer er undervisningsmodtagende og kontingentbetalende medlemmer.
- Passive medlemmer er bestyrelsesmedlemmer og instruktører.
- Støttemedlemmer er de, der indbetaler et støttekontingent uden at modtage undervisning, uden at give undervisning og uden at deltage i bestyrelsesarbejde.
§ 5 Kontingent.
- Bestyrelsen fastsætter foreningens kontingent for den kommende sæson gennem budgettet.
- Kontingentet opkræves forud for aktive medlemmer, enten for hele sæsonen eller ratevis.
- For støttemedlemmer opkræves kontingentet helårsvis forud.
- Bestyrelsen kan fastsætte kontingent for medlemmer, der kun er medlem, en del af sæsonen. Fastsættelsen skal ske på baggrund af de stk.1 fastsatte takster.
- Nedsat kontingent for instruktører, instruktørelever og bestyrelsesmedlemmer kan fastsættes af Bestyrelsen.
§ 6 Udmeldelse og eksklusion.
1. Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til foreningen med mindst 14 dages varsel, og at det pågældende medlem har betalt sit kontingent til foreningen frem til den dato, hvorfra udmeldelsen har virkning. Medlemmet har krav på en skriftlig bekræftelse.
2. Når et medlem er i kontingentrestance udover 3 mdr., kan bestyrelsen med mindst 8 dages skriftlig varsel ekskludere vedkommende. Ingen, der er udelukket på grund af kontingentrestance, kan optages på ny som medlem af foreningen, før vedkommende har betalt sin gæld til foreningen.
3. Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil.
Bestyrelsens beslutning herom kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eksklusionen. Vedkommende skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar,
og han kan kræve at spørgsmålet om eksklusion, afgøres på førstkommende ordinære generalforsamling.
4. Eksklusion af bestyrelsesmedlemmer kan kun finde sted på en generalforsamling.
§ 7 Ordinær Generalforsamling.
1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Alle medlemmer af foreningen har møderet og taleret.
2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i perioden 21. januar - 15. februar, med mindst følgende
Dagsorden:
Pkt.1 Valg af dirigent.
Pkt.2 Bestyrelsens beretning.
Pkt.3 Fremlæggelse af det reviderede regnskab.
Pkt.4 Forelæggelse af det nye budget.
Pkt.5 Indkomne forslag.
Pkt.6 Valg af formand.
Pkt.7 Valg af kasserer.
Pkt.8 Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.
Pkt.9 Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
Pkt.10 Evt.
3. Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden. Med skriftligt menes pr. e-mail via foreningens klubadministration samt opslag på foreningens hjemmeside og primære sociale medie, fx Facebook.
4. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden skriftligt i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
5. I tilfælde af afstemning bestemmer dirigenten afstemningsmetoden, men såfremt et medlem begærer skriftlig afstemning, skal det efterkommes.
6. Alle afstemninger om eksklusion skal foregå skriftligt, og kan kun gennemføres med 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede.
7. Vedtægtsændringer kan kun gennemføres med 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede.
8. Alle sager, ud over spørgsmål om eksklusion og vedtægtsændringer, afgøres ved simpelt flertal og uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
9. Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et referat af forhandlingerne optages i det omfang, dirigenten bestemmer. Protokollen underskrives af dirigenten.
§ 8 Ekstraordinær generalforsamling.
1. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, hvis mindst 25 % af bestyrelsesmedlemmerne begærer dette.
§ 9 Organisation
1. Foreningen ledes af en bestyrelse, som består af formand, næstformand, kasserer, sekretær, cheftræner og 1 repræsentant fra de permanente udvalg, samt det antal bestyrelsesmedlemmer, som generalforsamlingen måtte bestemme.
2. Det permanente udvalg består af medlemmer samt Ad Hoc tilknyttede personer, der både kan være aktive og passive i foreningen.
3. Ad Hoc udvalg kan nedsættes i forbindelse med stævne, rejser, events eller andre aktiviteter.
4. Valgbar til posten som formand og kasserer er alle personligt myndige medlemmer af foreningen eller personligt myndige forældre til medlemmer. Valgbar til den øvrige bestyrelse er alle medlemmer af foreningen samt forældre til medlemmer. 3. Formand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen.
5. De øvrige bestyrelsesmedlemmer konstituerer sig på førstkommende bestyrelsesmøde, dog senest 14 dage efter generalforsamlingen.
6. Formanden og kasseren vælges for to år ad gangen på skiftende år. Et bestyrelsesmedlem vælges ligeledes for to år på hver generalforsamling. Højst 4 øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for et år ad gangen.
7. Bestyrelsen skal selv fastsætte sin forretningsorden, og bestemmer sæsonens længde. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, deriblandt formanden eller næstformanden, er til stede.
8. I formandens forfald indtræder næstformanden i hans/hendes sted.
9. Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner ud over 10.000 kr. kræves forud en beslutning i bestyrelsen, enten som en specifik bevilling, eller som bevilling af et rammebeløb. Beløb mellem 500 og 10.000 kr. kan disponeres af 2 i forening, hvoraf den ene skal være formanden eller næstformanden. Beløb under 500 kr. kan disponeres af instruktører eller bestyrelsesmedlemmer enkeltvis. Kassereren må gennemføre betaling alene, men kun når foranstående dispositionsregler er overholdt. I alle sager, der angår køb, salg eller pantsætning af fast ejendom eller løsøre, underskrives kontrakten/aftalen af formanden, næstformanden og kassereren i forening.
§ 10 Stemmeret.
Alle aktive og passive medlemmer som i den forløbne sæson har været medlemmer i foreningen, og som ikke er i kontingentrestance, har stemmeret ved generalforsamlingen.
En forælder til aktive medlemmer kan stemme på dennes vegne, såfremt det pågældende medlem ikke er fyldt 15 år.
§ 11 Regnskab.
1. Kassereren fører et specificeret regnskab.
2. Regnskabsåret er fra den 1. januar til den 31. december.
3. Bestyrelsen skal inden den 20. januar afgive driftsregnskab for det foregående år, og status pr. 31. december til revisorerne, og senest 8 dage før generalforsamlingen, skal driftsregnskab og status skriftligt bekendtgøres for de af foreningens medlemmer, der måtte ønske det.
§ 12 Revision.
1. På den ordinære generalforsamling vælges hvert år for et år ad gangen 2 kritiske revisorer og 1 revisorsuppleant. (Jvf. § 7).
2. Foreningens revisorer er over for generalforsamlingen forpligtet til halvårligt at påse, at regnskabsudviklingen følger generalforsamlingens vedtagelser.
Hver af revisorerne har til en hver tid adgang til at efterse regnskab og beholdning.
3. Revisorerne skal hvert år i januar måned gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er tilstede. Driftsregnskab og status forsynes med en påtegning.
§ 13 Opløsning.
Opløsning af foreningen kan kun besluttes på en generalforsamling, hvor mindst halvdelen af de stemmeberettigede er til stede, og kun med 3/4 flertal blandt disse.
Er mindst halvdelen af de stemmeberettigede ikke til stede, indkaldes der til en ekstraordinær generalforsamling. Denne generalforsamling er beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte, men kræver 2/3 flertal.
I tilfælde af opløsning af foreningen, hensættes en evt. formue på en konto i et pengeinstitut, med henblik på opstart af en ny forening til gymnastikkens fremme i Høje Taastrup Kommune.
Denne formue forvaltes i op til 5 år af 3 personer, der udpeges af den opløsende generalforsamling.
Er der ikke inden den tid etableret en forening, tilfalder formuen kredse i Høje Taastrup Kommune, som modtager støtte efter folkeoplysningslovens § 4 stk. 3 nr. 2.
Journal.
Vedtaget på stiftende generalforsamling den 9. august 1993.
§ 4, § 7 og § 10 ændret på ekstraordinær generalforsamling den 1. december 1993.
§ 5, § 9 og § 11 ændret på ordinær generalforsamling den 26. maj 1994.
§ 9 ændret og § 12 indført på ordinær generalforsamling den 22. maj 1995.
§ 9 stk. 2 ændret på ordinær generalforsamling den 21. maj 1996.
§ 5 stk. 1, § 7 stk. 2, § 11 stk. 2 og 3, samt § 13 stk. 3 er ændret på ordinær generalforsamling den 26. maj 1997
§ 9 stk. 8 ændret på ordinær generalforsamling den 8. februar 2000
Journal for ændringer ved ekstraordinær generalforsamling den. Februar 2012
§2 formål indføres ordet konkurrence samt foreningens værdiger §5 indføres stk. 5, hvor kontingent regler for instruktører, elever, bestyrelsesmedlemmer beskrives
§9 stk. 1 organisation
§9 stk. 6 ændret fra hans til hans/hendes
§9 stk. 7 slettet
§9 stk. 8 – rammebeløb ændret fra 5.000 til 10.000
§12 redskabs og rejsefond slettes
§ 7 stk. 3 ændret på ordinær generalforsamling den 9. februar 2020.
§§ 3, 5, 7 og 9 ændret på ordinær generalforsamling den 19. juni 2021.